آخرین آمار ثبت نام مسکن پشتیبانی شده


به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، آخرین آمار معاونت مسکن و ساختمان نشان می دهد که یک میلیون و 857 هزار و 794 نفر در نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند. ثبت نام نهضت ملی مسکن یک ماه پس از ابلاغ قانون «تولید جهشی» توسط رئیس جمهور در سایت saman.mrud.ir آغاز شد و تا 15 آذرماه ادامه دارد. ابتدا باید ظرف یک ماه ثبت نام انجام می شد که با موافقت وزارت راه و شهرسازی تا ۱۵ آذر تمدید شد.

نهضت ملی مسکن یکی از سیاست های اصلی دولت سیزدهم در حوزه ساخت و ساز مسکن است که بر اساس آن طی چهار سال ساخت 4 میلیون مسکن در نظر گرفته شده است. متقاضیانی که دارای چهار ازدواج بوده و سرپرست خانوار هستند، حداقل 5 سال در شهر مورد تقاضا سکونت داشته باشند، فاقد ملک شخصی باشند و از ابتدای انقلاب مسکن از تسهیلات دولتی استفاده نکرده باشند، می توانند نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

طبق این قانون، زنان خوداشتغال در صورت داشتن حداقل 35 سال سن، معلولیت جسمی و ذهنی و 20 سال می توانند در قانون تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) شرکت کنند. همچنین قانون برای سرپرستان خانوار سن تعیین نکرده است، زیرا این افراد به عنوان سرپرست خانوار تعریف شده اند و ملاک قانونگذار برای ازدواج یا سرپرستی خانوار هستند. در عین حال سرپرستان خانوار مردان و زنانی که به دلیل طلاق مجرد بوده و سرپرست فرزندان خود هستند، خانوار محسوب می شوند و بدون محدودیت سنی قابل ثبت نام هستند.

بر اساس مصوبه جدید شورای عالی مسکن، تنها مردان بالای 45 سال و بیماران خاص با موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می توانند در نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند.

به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، مدت اقامت مهاجران شهرها و مناطق پایتخت به یک سال کاهش یافته است. به عبارت دیگر اگر فردی ساکن کلانشهر باشد و در شهر دیگری که حدود یک سال است در همان شهر بوده برای مسکن درخواست دهد، می تواند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کند. همچنین مستخدمین، نظامیان و روحانیون بنا به دستور اداری یا به تشخیص حوزه های علمیه در طرح نهضت ملی مسکن، الزامی به داشتن مجوز اقامت پنج ساله ندارند. این افراد می توانند در سایر شهرهای کشور به جز تهران از این امتیاز برخوردار شوند.

منبع:
وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید