مهمترین علل ناباروری در مردان چیست؟


عوامل متعددی در ناباروری مردان وجود دارد که با مشکلات تولید یا انتقال اسپرم همراه است. تولید اسپرم می تواند تحت تاثیر علل هورمونی، بیماری های مزمن، جراحی قبلی، بیماری های دوران کودکی و عوامل محیطی و سبک زندگی خاص قرار گیرد. برخی از مهم ترین علل ناباروری مردان عبارتند از:

واریکوسل

واریکوسل یک تومور شریان است که دمای کبد را بالا می برد، تخمدان ها را خالی می کند و کیفیت اسپرم را تحت تاثیر قرار می دهد. واریکوسل می تواند یک یا هر دو تخمدان را تحت تاثیر قرار دهد و تعداد اسپرم ها را کاهش دهد و مورفولوژی غیر طبیعی اسپرم را کاهش دهد و منجر به ناباروری شود. اکثر مردان مبتلا به واریس هیچ علامتی ندارند.

اختلالات انزال

اختلالات انزال زودرس، بیداری و انزال رتروگراد مواردی هستند که در آن مایع منی به جای خروج از نوک اندام در هنگام ارگاسم وارد مثانه می شود.

آنتی بادی ها به اسپرم حمله می کنند

آنتی بادی های ضد اسپرم سلول های سیستم ایمنی هستند که به اشتباه اسپرم ها را به عنوان مهاجمان مضر شناسایی کرده و سعی در کشتن آنها دارند. سه نوع اصلی از آنتی بادی های اسپرم وجود دارد:

ایمونوگلوبولین G (IgG)

ایمونوگلوبولین A (IgA)

ایمونوگلوبولین M (IgM)

اختلالات ژنتیکی

اختلالات ارثی مانند سندرم کلاین فلتر (زمانی که مردی به جای یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y با دو کروموزوم X و یک کروموزوم Y متولد می شود) رشد طبیعی اندام های تناسلی مرد را تحت تاثیر قرار می دهد و با پیشرفت بیماری تمام ساختارها را مختل می کند.

اوماس

سرطان و تومورهای بدخیم می توانند مستقیماً از طریق غدد ترشح کننده هورمون های تناسلی (مانند غده هیپوفیز) بر اندام تناسلی مردان تأثیر بگذارند. علاوه بر این، جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی برای درمان تومورها می تواند بر باروری مردان تأثیر بگذارد.

تعادل هورمونی

ناباروری می تواند ناشی از اختلالات یا نقص های بیضه باشد که بر سایر سیستم های هورمونی از جمله هیپوتالاموس، هیپوفیز، تیروئید و غدد فوق کلیوی تأثیر می گذارد. تستوسترون پایین (هیپوگنادیسم مردانه) و سایر مشکلات هورمونی برخی از دلایل اصلی احتمالی هستند.

مشکلات انتقال اسپرم

چندین کانال وجود دارد که اسپرم از طریق آنها حرکت می کند. این کانال ها را می توان به دلایل مختلفی مسدود کرد. از جمله عفونت، آسیب، یا رشد غیر طبیعی، مانند فیبروز کیستیک، یا شرایط ارثی مشابه.

مشکلات در رابطه جنسی

اینها شامل مشکل در حفظ اختلال نعوظ (اختلال نعوظ)، انزال زودرس، مقاربت دردناک، نقایص آناتومیکی، مانند باز شدن ادرار در زیر آلت تناسلی (هیپوسپادیاس)، یا مشکلات روانی که با مقاربت جنسی تداخل دارند، می باشد.

دارو

استفاده طولانی مدت از استروئیدهای آنابولیک، داروهای شیمی درمانی، برخی داروهای ضد قارچ، زخم معده و برخی دیگر از داروها می تواند تولید اسپرم را مختل کرده و باروری مردان را کاهش دهد.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک یک بیماری گوارشی است که به دلیل حساسیت به گلوتن ایجاد می شود و می تواند باعث ناباروری مردان شود. پس از یک رژیم غذایی بدون گلوتن، باروری می تواند بهبود یابد.

عفونت

برخی از عفونت‌ها، مانند سوزاک یا التهاب بیضه، می‌توانند بر تولید اسپرم یا سلامت اسپرم تأثیر بگذارند یا می‌توانند باعث ایجاد زخم‌هایی شوند که مانع عبور اسپرم می‌شوند.

* این شرایط معمولاً با دارو و جراحی (در صورت مسدود شدن لوله) قابل درمان است.

دیدگاهتان را بنویسید