از رهبر انقلاب می خواهم فیلمم را ببینند / جنایت خونین در زمین فوتبال – مهر نیوز | اخبار ایران و جهان


حسین سیدخانی یکی از کارگردانان فیلم جاده سرخ سال ۱۳۷۷ با موضوع شهدای زمین فوتبال چهار ساخت ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پایان این طراحی فیلم گفت: فیلم «جاده سرخ» درباره فاجعه بمب گذاری در زمین فوتبال. چهار به مدت دو سال در استان ایلام تولید شد. این فیلم مفتخر است که در جشنواره بین المللی فیلم ایتالیا در بین 116 کشور موفق به کسب مدال طلا و بلورین شده است. این اولین بار است که برای یک فیلم دفاعی مقدس به دست می آید. این فیلم کاملا مستقل تولید شد و ما تنها پشت آن بودیم و خدا کمک کرد تا این فیلم به پایان برسد.

مدیری با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه به موضوع بی توجهی به شهدا در زمین فوتبال چهاروی ادامه داد: تاکنون تعداد کمی از مردم به این موضوع توجه کرده اند که ما مجبور شدیم این پروژه را با بودجه و امکانات خود تامین کنیم. متأسفانه در سینمای ما دغدغه اصلی نیز دغدغه مالی و تجاری است در حالی که باید دغدغه ملی و انقلابی در اولویت قرار گیرد.

سیدخانی وی تاکید کرد: آیا نمی‌توان این دو حوزه مسائل مالی و دغدغه‌های ملی را با هم ترکیب کرد؟ متأسفانه در تظاهرات عمومی Rohkunchae Surkh هیچ حمایتی صورت نگرفت. البته وضعیت تاجیکستان در این کشور نیز دشوارتر شده است.

وی افزود: زمانی که پیگیر اکران این فیلم بودیم تا اینکه گفتیم وظیفه ما دفاع از مقدسات است، مردم سریعاً عقب نشینی می کردند و فیلم را سریع قضاوت می کردند. کافی است به سینماها بروم و بگویم که یک فیلم تجاری دارم تا سریع آن را نمایش دهم.

کارگردان «گوشه سرخ» تاکید کرد: چندین بار که این فیلم را به صورت خصوصی نمایش دادیم، دوستانی که آمده بودند از فیلم راضی بودند و می توان گفت این فیلم برای بیننده قابل قبول است. به جرأت من می گویم اگر می خواهید برای یک هدف شایسته و برای دفاع از حرم در کشور قدمی بردارید، راه سخت تری از میدان سازی و کار تجاری در پیش رو دارید. این موانع باید برداشته شود.

این فیلم ظلم به مردم ایران است

وی ادامه داد: امیدواریم با تاکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم توجه به فاجعه زمین فوتبال. چهار، تا این فیلم در دسترس عموم قرار گیرد. مردم باید در مورد این مسائل بیشتر بدانند. آنها باید بدانند که ما در جنگ چه جنایاتی را پشت سر گذاشتیم. این فیلم ظلم به مردم ایران است. اگر این اتفاق در هر کشور دیگری افتاده بود، سازمان های حقوق بشر و انجیاوای آنها از حقوق بشر آگاه بودند و در تمام دنیا پخش شد. اما چون در ایران اتفاق افتاد، نه تنها دیگران به آن بی اعتنایی کردند، بلکه حتی مسئولان داخلی خودمان هم از آن بی خبر بودند و به آن بی توجه بودند!

می خواهم رهبر انقلاب را در فیلمم ببینم / جنایت خونین در زمین فوتبال

سعیدخونی در خصوص تلاش مسئولان مربوطه برای رفع مشکل فیلم «جاده سرخ» پس از بیانات رهبر معظم انقلاب، افزود: هنوز اتفاقی نیفتاده و امیدواریم این علاقه ادامه داشته باشد. “امیدواریم مسئولان عملاً دست به کار شوند و بتوانیم این فیلم را به مردم عرضه کنیم تا مردم از آن مطلع شوند. همانطور که وی تاکید کرد این موضوع باید در سطح جهانی مطرح شود، این فیلم نیز مورد توجه قرار گرفت. در سراسر جهان دیده شد و ما سه نمایش ویژه در میلان ایتالیا داشتیم.

اشک از چشمان داوران خارجی سرازیر شد

وی همچنین درباره واکنش مخاطبان خارجی به این فیلم اظهار کرد: دبیر جشنواره شبی را تعریف کرد که هیئت داوران با دیگر مسئولان جشنواره به تماشای فیلم نشستند، وقتی فیلم به پایان رسید اشک در چشمانشان حلقه زد و پرسیدند آیا چنین اتفاقی رخ می دهد. در ایران صورت گرفته بود با خود گفتند این اتفاق افتاده است؟ گفتند مگر می شد یک زمین فوتبال آنقدر بمباران شود که این همه انسان بی گناه و بچه کشته شوند!؟ آنها به قدری تحت تأثیر قرار گرفتند که از بین 600 فیلم، «راهنمای سرخ» بدون یک رأی مخالف توسط همه اعضا به عنوان فیلم مورد علاقه آنها انتخاب شد. این نشان دهنده عظمت این فاجعه است.

کارگردانی که به همراه یکی از دوستانش تهیه کنندگی فیلم «تمشک سرخ» را بر عهده داشت، گفت: ما خودمان به دنیا آمده ایم. چهار و ما فرزندان عیلام هستیم. ما خودمان سال ها بمباران را تجربه کرده ایم و از نزدیک درگیر این حادثه بوده ایم. ما با برخی از خانواده های شهدا و بازماندگان این حادثه ارتباط نزدیک و حتی فامیلی داریم. ما از بچگی در آن منطقه بودیم. از زمانی که به جایی رسیدیم که بتوانیم فیلم بسازیم، دغدغه ما همیشه این بوده که بتوانیم آن را تهیه کنیم. ما با تمام وجود این را فهمیدیم. اما شرایط و آسیب های جنگ در آن منطقه قابل مشاهده است. ما همیشه مشتاق بوده ایم که قدمی برای مردم این منطقه برداریم خدا را شکر که این فیلم ساخته شد.

وی در پایان گفت: اگر آنها از ما حمایت کنند، قصد داریم به مردم ایران نسبت به این حادثه تلخ هشدار دهیم. علاوه بر این قطعا برای نمایشگاه های بین المللی برنامه هایی داریم. فیلم را به کشورهای دیگر هم می فرستیم. ما حتی جلسات مشترکی در این زمینه در کشورهای دیگر برگزار می کنیم. مهمترین درخواست ما این است که این فیلم راشیتیسم توسل به مقام معظم رهبری تا مسئولین تامین جهانی آن را جدی بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید