در آبان 1400 نرخ تورم تهران 7.5 درصد کاهش یافت


به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مرکز آمار ایران، جزئیات کاهش تورم مسکن در آبان ماه 1400 به شرح زیر است.

کاهش تورم نقطه ای

تورم نقطه ای به تغییر درصد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل اطلاق می شود. نرخ تورم در آبان 1400 به 20.2% رسید. این بدان معناست که خریداران برای خرید یک آپارتمان در تهران باید به طور متوسط ​​20.2 درصد بیشتر از آبان ماه 1395 هزینه کنند. نرخ تورم در این ماه نسبت به ماه قبل (۲۲.۴) ۲.۲ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش تورم ماهانه

نرخ تورم ماهانه به معنای تغییر تعداد شاخص قیمت ماه جاری نسبت به شاخص ماه قبل است که در آبان ماه 1400 به 0.5- درصد رسیده است. تورم ماهانه آبان ماه نسبت به ماه مشابه ماه قبل (3.5 درصد) 4 واحد درصد کاهش داشته است. شاخص قیمت مسکن شهر تهران در آبان ماه 1395 به عدد 774.8 رسید که نسبت به ماه قبل (778.6) 0.5 درصد کاهش نشان می دهد.

کاهش تورم سالانه

نرخ تورم سالانه نسبت به مدت مشابه سال قبل در سال منتهی به این ماه، درصد تورم است. تورم سالانه خانه های 1400 واحدی تهران در آبان ماه به 51.8 درصد رسید که نسبت به ماه قبل 7.5 واحد درصد کاهش داشت.

شاخص بهای املاک در تهران با استفاده از سامانه ثبت اسناد و املاک کشور و به روش خدانیک محاسبه می شود. تغییر نرخ بهره به ازای هر واحد مسکن؛ شاخص قیمت تغییر قیمت ها را بهتر از میانگین قیمت نشان می دهد. زیرا مشخصات واحدهای فروخته شده در زمان های مختلف می تواند تغییرات زیادی داشته باشد که نمی توان آنها را در میانگین قیمت تعیین کرد. برای مثال ممکن است تعداد واحدهای جدید فروخته شده در یک دوره بسیار بیشتر از دوره قبل باشد که در این صورت میانگین قیمت دو دوره متوالی قابل مقایسه نیست.

شاخص قیمت که به روش هدانیک محاسبه می شود این مشکل را حل می کند و اثر تغییر کیفی را در زمان های مختلف از بین می برد، بنابراین اگرچه میانگین قیمت ملک به دلیل حذف تغییرات کیفی توسط شاخص قیمت برای عموم مردم احساس می شود. هنگام محاسبه شاخص قیمت به روش هدانیک، تغییر قیمت در این روش بسیار دقیقتر از تغییر در روش میانگین قیمت است.

منبع:
مرکز آمار ایران

دیدگاهتان را بنویسید