چه مهارت های نرم در رزومه توجه کارفرمایان را به خود جلب می کند؟ چگونه می توان آنها را بیان کرد؟


برای بدست آوردن شغل و موفقیت در آن، به دو دسته مهارت نیاز دارید. سخت کوشی و مهارت های نرم. مهارت‌های سخت مانند مهارت‌هایی است که در مدرسه، دانشگاه و دوره‌های کارآموزی یاد می‌گیرید و بسته به شغلتان به برخی از آنها مانند خواندن و نوشتن، کار با نرم‌افزار، ایجاد دفترچه، اسناد و قدرت بدنی نیاز خواهید داشت. . دسته های دیگری از مهارت ها هستند که به اندازه مهارت های سخت واضح و مختصر نیستند. این مهارت‌ها به ویژگی‌های شخصیتی شما مربوط می‌شوند و رشد آنها زمان می‌برد و به راحتی به دست نمی‌آیند. در این مقاله در مورد این مهارت ها و نحوه متمایز کردن مهارت های نرم در رزومه صحبت خواهیم کرد.

مهارت های نرم چیست؟

مهارت های ملایم بخشی از ویژگی های شخصیتی ما هستند و به ما اجازه می دهند با دیگران ارتباط برقرار کنیم. در اینجا چند نمونه از این مهارت ها آورده شده است:

مهارت های نرم مکمل مهارت های سخت (دانش و تجربه عملی) است. دانشمندان علوم اجتماعی به مهارت های نرم نام دیگری داده اند: هوش هیجانی. در واقع، مهارت‌های نرم به احتمال زیاد به این سؤال که شما کی هستید پاسخ می‌دهند تا آنچه که می‌دانند.

اهمیت مهارت های نرم در رزومه

دکتر ساینا

یکی از دلایل اهمیت مهارت های نرم در رزومه و نقش آن ها در انتخاب افراد این است که می توان از مهارت های نرم در زمینه های مختلف استفاده کرد. بر خلاف مهارت های سخت که بیشتر تک بعدی هستند، مهارت های نرم چند وجهی هستند. مثلا اگر فردی قدرت فروش بالایی داشته باشد می تواند در مشاغل مختلف از وکالت گرفته تا بازاریابی فعالیت کند. این روزها بر مهارت های نرم تاکید بیشتری می شود و این مهارت ها به عامل مهمی تبدیل شده اند که کارفرمایان در انتخاب افراد با مهارت های مشابه به آن توجه می کنند.

حال می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که مهارت های نرم در بین کارفرمایان چیست و چگونه می توان آنها را به طور موثرتری به کارکنان معرفی کرد.

جالب ترین مهارت در رزومه برای کارفرمایان

بیایید نگاهی به فهرست مهارت های نرمی بیندازیم که اکثر کارفرمایان و سازمان ها به دنبال آن هستند. توجه داشته باشید که 5 مهارت اول در این لیست اهمیت بیشتری دارند.

1. مهارت های ارتباطی

مهمترین مهارت نرم که در بازار بسیار محبوب است، توانایی ایجاد و گسترش روابط با دیگران است. زندگی انسان بدون نگرش غیرممکن است. هر کسی که مهارت های ارتباطی بهتری داشته باشد، فرصت پیدا کردن مشاغل بیشتری را خواهد داشت.

2. خدمات مشتری

حق با مشتری است. بسیاری از سازمان ها به دنبال افرادی هستند که بتوانند با مشتریان ارتباط برقرار کنند و آنها را راضی کنند.

3. حل مسئله

هر اقدامی را می توان نوعی راه حل برای مشکل تلقی کرد. مهارت حل مسئله یکی از مهارت های نرم کلیدی است که نه تنها در بازار کار بلکه در زندگی نیز مهم است. شرکت ها و کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که بتوانند مشکلات آنها را حل کنند و آنها را در دنیای پرتلاطم امروز رهبری کنند.

4. مهارت های سازمانی

توانایی سازماندهی کار و کنترل چیزها مهارتی است که بسیاری به دنبال آن هستند. در دنیای پیچیده امروزی، توانایی سازماندهی وظایف یا افراد بسیار مورد نیاز است.

5. استقامت و استقامت

نادیده گرفتن مهارت های نرم جالب ترین چیز است

ثبات یعنی توانایی درس گرفتن از شکست و شکستن شکست. به عبارت دیگر، شکست شما را به زمین نمی اندازد، بلکه میل شما را برای پیروزی افزایش می دهد. این مهارت یک توانایی ذهنی ویژه است که به شما اجازه می دهد با وجود همه چالش ها تسلیم نشوید.

6. گفتار

صحبت کردن یکی از جالب ترین مهارت ها در انتزاع است. گفتار یعنی اینکه بتوانید واضح و مختصر صحبت کنید و از کلمات دقیق و مناسب برای انتقال پیام خود استفاده کنید.

7. کار تیمی و همکاری

کار با دیگران به بخش جدایی ناپذیر بسیاری از چیزها تبدیل شده است. بنابراین سازمان ها قطعاً بر توانایی شما تمرکز خواهند کرد.

8. مهارت های بین فردی

درک شغل دیگران، توانایی درک مدل های روانشناختی آنها و استفاده از آنها برای انجام کار، مهارتی است که شما را به یک مدیر یا سرپرست موفق تبدیل می کند.

9. تفکر انتقادی

برای دستیابی به یک راه حل جامع، بررسی مسئله و تحلیل آن از زوایای مختلف ضروری است. به این مهارت تفکر انتقادی می گویند.

10. رهبری و هدایت

توانایی هدایت و هدایت افراد برای دستیابی به اهداف سازمان، مهارتی است که برای یافتن رهبری به آن نیاز دارید. امروزه مهارت های رهبری و مربیگری بسیار مهم شده است.

11. پایداری و تاب آوری

پایبندی به برنامه ها و اصرار بر رسیدن به هدف از جمله ویژگی هایی است که در هر شغلی به آن نیاز دارید. کارفرمایان نیز به چنین مهارت های نرمی در رزومه شما توجه می کنند.

12. شبکه سازی

وجود شبکه ای متشکل از افراد مختلف برای پیشرفت در بسیاری از امور ضروری است. بنابراین، هرچه بیشتر با افراد در زمینه های مرتبط ارتباط برقرار کنید، شانس بیشتری برای یافتن شغل خواهید داشت.

13. مذاکره و اعتماد به نفس

مذاکره و اطمینان از مهارت های نرمی هستند که باید در رزومه خود ذکر کنید

در برخی موارد شما باید مذاکره کنید یا موارد دیگر. این مذاکرات می تواند آینده کار و سازمان شما را تعیین کند. بنابراین شرکت ها و کارفرمایان همیشه به دنبال مذاکرات قوی هستند. هر چه بیشتر دیگران را متقاعد کنید، احتمال بیشتری برای به دست آوردن چنین مشاغلی خواهید داشت. البته از توانایی متقاعد کردن دیگران فقط در مذاکرات استفاده نمی شود و در بسیاری از زمینه ها می توان از آن برای مدیریت افراد استفاده کرد.

14. آینده نگری

پیش بینی توانایی منطقی برای پیش بینی آینده و پیشنهاد راه حل برای انطباق با تحولات آینده. برخی از بزرگترین و پیشرفته ترین سازمان ها و مشاغل به دنبال این مهارت هستند.

روش صحیح ثبت مهارت های نرم در رزومه چیست؟

یکی از چالش های مهارت های نرم، شناسایی و ارزیابی آنهاست. بر خلاف مهارت های جامد، اندازه گیری این مهارت ها آسان نیست. بنابراین، مهارت شما در ارائه آنها در مصاحبه شغلی بسیار مهم است. ممکن است مهارت های نرم لازم را داشته باشید، اما آنها را به خوبی در رزومه خود منعکس نکرده باشید. نکات و نکات زیر را دنبال کنید تا یاد بگیرید چگونه به درستی مهارت های نرم را در رزومه خود ثبت کنید.

1. از همان کلمات در رزومه خود به عنوان تبلیغات تجاری استفاده کنید

بیشتر آگهی‌های شغلی الزامات و مهارت‌هایی را که تبلیغ‌کنندگان به دنبال آن هستند پوشش می‌دهند. قبل از ارائه رزومه خود، مطمئن شوید که بر مهارت های نرمی که ناشران در ذهن دارند تأکید کرده اید. از همان کلماتی که در آگهی های شغلی استفاده می شود برای توصیف مهارت های نرم در مقاله خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر در آگهی از عبارت «مهارت های کلامی بالا» استفاده شده است، باید دقیقاً همان عبارت را در رزومه خود بنویسید و از عبارت های «مهارت های کلامی بالا» استفاده نکنید.

2. نشان دهید، توصیف نکنید

مهارت های نرم خود را در یک رزومه نشان دهید

بسیاری از مردم هنگام صحبت در مورد مهارت های نرم در طول مصاحبه شغلی، سخنرانی ها را شروع می کنند. کارفرمایان نمی خواهند دانش شما را در مورد این مهارت ها آزمایش کنند. آنها از شما می خواهند که این مهارت یا حداقل پتانسیل بدست آوردن آن را داشته باشید.

اگر مدعی هستید که مهارت نرمی دارید، باید آن را در مقاله خود منعکس کنید. از نمودارها، اعداد و حقایق برای نشان دادن مهارت ها و حمایت از ادعاهای خود استفاده کنید. در نهایت، داستان و تجربه شما برای کارمندان مهمتر از فلسفه شما است.

3. از صفت ها و کلمات مناسب استفاده کنید

از کلمات جالب و مرتبط برای توصیف مهارت های نرم خود در رزومه خود استفاده کنید. به عنوان مثال، زمانی که می‌خواهید دستاوردهای خود را فهرست کنید، به جای نوشتن «من مسئول چیزی بودم»، بنویسید «من (ما) به چیزی رسیدم» یا «من هم انجامش دادم».

4. ادعای الکی نکنید

رزومه های زیادی وجود دارد که در آنها فردی ادعا می کند که به جزئیات مهارت آن شخص توجه می کند، در حالی که رزومه او دارای اشتباهات املایی زیادی است! مراقب باشید که در رزومه خود چه ادعایی می کنید و اگر مدعی مهارت نرم هستید، آن را با توجه به رزومه و فعالیت های خود ارائه دهید.

5. مهارت های خود را در عمل نشان دهید

به جای فهرست کردن مهارت های نرم به صورت انتزاعی، آنها را به عنوان تجربه توصیف کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید مهارت‌های انطباقی خود را نشان دهید، موقعیتی را توصیف کنید که در آن از این مهارت برای ایجاد تغییرات شدید در سازمان خود استفاده کرده‌اید، یعنی مراحل عملی خود را برای انطباق و بیان نتایج توضیح دهید.

6. خیلی سخت کار نکنید

گاهی اوقات کل رزومه با مهارت های نرم پر می شود و یک سری مهارت های نرم در پشت رزومه قرار می گیرد. بهتر است در استفاده از کلمات مراقب باشید. توضیحات برای خوانندگان خیلی خسته کننده است، بنابراین مفید و مختصر بنویسید.

7. بین مهارت های سخت و نرم تعادل برقرار کنید

قبل از اینکه کسی بخواهد مهارت‌های نرم‌افزاری را در رزومه شما بخواند، ابتدا می‌خواهد بداند که آیا دانش و مهارت‌های لازم برای این کار را دارید یا خیر. پس مهارت های چالش برانگیز را فراموش نکنید. بهتر است در رزومه بخشی به نام مهارت ایجاد کنید و مهارت های نرم و سخت را به طور جداگانه شرح دهید.

چه تجربه ای از ارائه مهارت های نرم خود در یک رزومه یا مصاحبه شغلی دارید؟ رمز موفقیت در این تلاش چیست؟

نحوه خرید - مجموعه پیشرفت شغلی

چگونه با مدیر و همکاران خود کار کنید نگرش موثر دارند.

چگونه به سرعت از نردبان سازمان خود بالا بروید.

دیدگاهتان را بنویسید