باقری: آمریکا دو اصل تضمینی و آزمایشی را اتخاذ کرده است/ به آینده مذاکرات خوشبین هستیم



مذاکره کننده ارشد ایران در وین در گفت و گو با شبکه تلویزیونی الجزیره به سوالاتی درباره جایگاه ایران در مذاکرات وین و لغو تحریم ها پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین، در گفت‌وگوی اختصاصی با تلویزیون الجزیره گفت: ایران به مذاکره‌کنندگان غربی دو طرح برای لغو تحریم‌ها و برنامه در وین را پیشنهاد داده است. گفت. همانطور که معروف است، در بهار و تابستان سال چهارم، شش دور مذاکرات در وین انجام شد که از آنها پیش نویس اسناد به دست آمد. ما به‌عنوان نمایندگان دولت جدید ایران و مذاکره‌کنندگان جدید هسته‌ای، دیدگاه‌های خود را درباره این طرح‌ها به‌ویژه طرح لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و اقدامات هسته‌ای علیه طرف مقابل اعلام کرده‌ایم. در خصوص جزئیات این اسناد، نکته مهم این است که طرفین بر اساس مذاکرات به توافق رسیده اند که همان توافق هسته ای 2015 است. آنچه ما مطرح کرده‌ایم کاستی‌ها و کاستی‌های پروژه‌ها است و به آنها پیشنهاد اصلاح داده‌ایم.

باقری در پاسخ به سوالی درباره خواسته های تیم مذاکره کننده ایرانی در اسناد ارائه شده، گفت: تاکید ما این است که همه موضوعات مربوط به فعالیت های هسته ای ما در چارچوب برجام ادامه یابد. در مورد تحریم ها هم همینطور است. هرگونه تحریمی که ناقض مقررات کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان باشد، باید فوراً برداشته شود، همچنین تمامی تحریم های مرتبط با توافق هسته ای. همه تحریم‌هایی که به عنوان بخشی از کمپین «فشار حداکثری» ایالات متحده اعمال یا بازگردانده شده‌اند باید فورا لغو شوند.

وی در توضیح اینکه آیا ایران می خواهد در مورد لغو تحریم ها تحقیق کند یا ضمانت هایی در مورد آنها، گفت: موضوع بازرسی و تضمین بسیار جدی است که در سند سوم آمده است.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به آنچه نتیجه این دور از مذاکرات را دید، گفت: جدی است. طرف دیگر ما با این برنامه ریزی ها عزم خود را برای دستیابی به توافق نشان داده ایم. طرح هایی که ما مطرح کرده ایم در آن سوی میز مذاکره است و البته باید به ما پاسخی بدهند که همراه با استدلال و استدلال منطقی باشد.

باقری در پاسخ به این سوال که اگر پیشنهادات کشور پذیرفته نشود و توافق حاصل شود، واکنش ایران چه خواهد بود، گفت: طرح‌های پیشنهادی ایران را هرگز نمی‌توان رد کرد زیرا بر اساس مفاد توافق هسته‌ای 2015 است. حتی کشوری که از توافق خارج شده است می خواهد به توافق برگردد. و در واقع کشورهایی که هنوز عضو شورای امنیت سازمان ملل هستند نمی خواهند این سند هسته ای را از بین ببرند.

دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به پیشنهاد خود در مذاکرات با توجه به سابقه طولانی خود در مذاکرات هسته ای که اکنون مسئول مذاکرات است، تفاوت این مذاکرات با سال های گذشته را توضیح داد. یکی از مهم ترین تفاوت ها حضور عوامل و فعالان خارجی است که سعی در برهم زدن مذاکرات دارند.

وی در پاسخ به واکنش تیم ایرانی به این حوادث گفت: طبیعتاً تلاش می کنند راه را برای توافق ببندند، اما مهم این است که اقدامات ایران در چارچوب قوانین بین المللی، توافق است. عدم اشاعه، NPT و توافقنامه ضمانت. از این رو، پایه خوبی برای دستیابی به توافق گذاشته اند.

معاون وزیر امور خارجه در خصوص گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران و برخی ادعاها مبنی بر غنی سازی 90 درصدی ایران گفت: خبر غنی سازی 90 درصدی اورانیوم توسط رسانه ها و منابع صهیونیستی به بیرون درز کرده است. این خبر به طور گسترده توسط یکی از مقامات ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی که او مدیرکل آن است، تکذیب شد.

باقری در پاسخ به این سوال که آیا ایران مایل است در آینده چنین اقدامی انجام دهد، گفت: فعالیت های هسته ای ما در چارچوب برجام و توافق امنیتی انجام می شود. واضح است که اگر طرفین معامله به تعهدات خود در قرارداد عمل کنند، ما نیز همین کار را خواهیم کرد و به تعهدات خود در قرارداد عمل خواهیم کرد.

مذاکره کننده ارشد ایران در وین در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به تحولات سال های اخیر از سال 2015 تاکنون، توافق هسته ای همچنان پویا و یک توافق موثر است، گفت: هزینه احیای توافق و حفظ آن بر اساس چه چیزی است. ایران انجام داده است. زیرا آمریکا با نقض کامل معاهده از این معاهده خارج شد و اروپایی ها در عمل نتوانستند پایبندی کامل به برجام را نشان دهند. بنابراین رفتار اروپایی ها منوط به رعایت کامل توافق و رفتار آمریکایی ها در بازگشت آنها به توافق است و در صورت تحقق این توافق دوباره احیا می شود.

باقری در پاسخ به این سوال که آیا این توافق به عنوان بخشی از مذاکرات در سال 2015 ادامه خواهد داشت یا خیر، گفت: هر دو طرف مذاکره می خواهند به توافق 2015 بازگردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مهلتی برای مذاکره وجود دارد و آیا ایران آماده است 19 سال گذشته را صرف مذاکره بر سر یک توافق نهایی کند، گفت: معتقدم که طرف مقابل به برنامه‌های معقولی که ایران ارائه کرده است، پاسخ داده است. با در نظر گرفتن این موضوع، قطعا می تواند به این سوال پاسخ دهد.

وی گفت: حضور ما در اینجا نشان می دهد که ما واقعاً می خواهیم به توافق برسیم، ما در یک سازش جدی هستیم و تصمیم و رفتار طرف مقابل را جدی می گیریم تا ببینیم آیا آنها برای اجرای کامل توافق آمادگی دارند یا خیر. نه و از گناهان خود دست بردارند.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره ثبات ایران بدون توافق هسته ای با اشاره به فشارهایی که تحریم های آمریکا بر اقتصاد ایران وارد کرده است، گفت: اقتصاد ما در چند سال گذشته در وضعیت آشفته ای قرار داشته است. متحدان آن ایران را تحریم کرده اند و توانسته اند رشد و توسعه کنند. واقعیت این است که تحریم ها تاثیر داشته است. اما ایران نشان داده است که تحریم ها نمی توانند کارساز باشند.

باگر در این طرح ب [نقشه دوم] وی گفت: ما واقعاً بر توان و توان داخلی خود تکیه خواهیم کرد و روابط و همکاری های خود را با کشورهایی که در برخورد با ما جدی و مؤثر هستند گسترش خواهیم داد. ما با جدیت دنبال توسعه اقتصادی کشورمان هستیم. آمریکا در چند سال گذشته تمام تلاش خود را برای جلوگیری از روابط اقتصادی ایران با جهان به کار گرفته است، اما ما نشان داده ایم که می توانیم از این کار جلوگیری کنیم و اقتصاد خود را در مسیری مثبت و موثر حرکت دهیم. اما این بدان معنا نیست که ایالات متحده به مردم و اقتصاد ما آسیبی نرسانده است. بنابراین یکی از موضوعاتی که ما در مورد آن صحبت می کنیم، بحث غرامت آمریکا در قبال آسیب هایی است که به مردم ما وارد کرده است.

مذاکره کننده ارشد ایرانی در وین در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا آمادگی این کار را دارد یا خیر، گفت: غرامت در دستور کار مذاکرات وین بود و در سند سوم پیشنهادات ما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص سند سوم پیشنهادی ایران و اینکه چرا هنوز ارائه نشده است، گفت: طرف های دیگر مذاکرات در حال حاضر در حال بررسی دو سند دیگری که ارائه کرده ایم هستند و منتظر پاسخ هستیم. به محض دریافت پاسخ، کار بر روی سند سوم را آغاز می کنیم.

این دیپلمات ارشد در پاسخ به این سوال که آیا خواسته‌های ایران برای لغو همه تحریم‌ها، غرامت و ضمانت‌ها می‌تواند از نظر آمریکا واقع بینانه باشد، گفت: در گفت‌وگوهای ما با طرف‌های دیگر مطابق با نیاز روسیه است. و اروپایی ها بر لزوم وجود سازوکار غربالگری اصرار دارند، در واقع آمریکایی ها باید آن را اتخاذ کنند، آمریکایی ها در طراحی های قبلی این چارچوب را اتخاذ کرده اند، اما نکته اصلی این است که چگونه باید ضمانت ها ارائه شود و آزمایش ها چگونه انجام شود.

وی در پاسخ به دیدگاه آمریکا مبنی بر غیرممکن بودن لغو تمامی تحریم ها علیه ایران، زیرا قدرت لغو تمامی تحریم ها تنها در اختیار رئیس جمهور آمریکا نیست و بخشی از آن متعلق به کنگره آمریکا است و ایران آماده پاسخگویی است. دو طرف مذاکره یعنی ایران و گروه 1+4 به توافق رسیده اند. ایالات متحده که از این معاهده خارج شده است، می خواهد به آن بازگردد. بنابراین موضوع مبادله از قبل در مذاکرات 2015 مورد توجه قرار گرفته است. اکنون باید تدابیری برای جبران اشتباهات کشوری که از توافق خارج شده است، اتخاذ شود. مبادله زمانی رخ می دهد که هر دو طرف چیزی را بشکنند. ما چیزی نشکستیم این آمریکایی ها بودند که از این معامله بیرون آمدند.

باقری گفت: «قبلاً گفته‌ام که عوامل خارجی، صهیونیست‌ها در حال مذاکره هستند.» صهیونیست ها یا به دنبال حمله به تاسیسات هسته ای ایران هستند یا در روند مذاکرات اختلال ایجاد می کنند. واقعاً بستگی به شخصیت مستقل دیگر طرف های مذاکره دارد که نشان دهند تحت تأثیر صهیونیست ها قرار نخواهند گرفت و بر اساس منافع کشورشان تصمیم گیری خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر رژیم صهیونیستی تصمیم بگیرد چه اتفاقی برای تاسیسات هسته ای ایران می افتد، گفت: به نظر من صهیونیست ها باید رویای حمله به ایران را در سر داشته باشند. اگر بخوابند هرگز بیدار نمی شوند.

این مقام ارشد ایرانی گفت: با توجه به عزم جدی برای ادامه مذاکرات و شواهد قوی که در روند مذاکرات داریم، به آینده و موفقیت مذاکرات خوشبین هستیم. اما ما فریب نمی خوریم چون به طرف مقابل اعتماد نداریم.

باقری در پاسخ به اینکه اگر ایران به طرف مقابل اعتماد نمی کرد و آنها به ایران اعتماد نمی کردند، باقری چگونه می توانست به توافق برسد، توضیح داد: مذاکره و توافق برای کسانی است که مخالف هستند. همه اختلافات را نمی توان از طریق مذاکره حل کرد. هر یک از طرف های مذاکره بر اساس منافع خود پای میز مذاکره می آیند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید