تیم مذاکره کننده ایران برای مقاومت در برابر آمریکا



نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا به راحتی تسلیم خواسته های ما نمی شود، گفت: تیم مذاکره کننده کشورمان باید به مقابله با آمریکا ادامه دهد.

موسی رضا تراتی در گفت وگو با ایسنا، درباره دور اول مذاکرات هسته ای در وین گفت: آمریکا به راحتی از خواسته های ما دست نمی کشد. ایران می‌خواهد همه تحریم‌ها را لغو کند، اما آمریکا می‌خواهد تنها با تعلیق بخشی از تحریم‌ها و تمدید مذاکرات، ایران را خسته کند.

وی با اشاره به مذاکرات برجام در سال های گذشته خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه وقت در مذاکرات برجام به تیم مذاکره کننده اعتماد کرده بود و متوجه نشد که به جای لغو، مذاکرات شامل برجام می شود. در واقع یک تیم آمریکایی متشکل از 150 سرباز توانستند خواسته های خود را در برجام مطرح کنند. آمریکا هنوز به دنبال لغو کامل تحریم ها نیست و ممکن است برخی تحریم ها را لغو و برخی را به حالت تعلیق درآورد. در حالی که رهبری و مجلس شورای اسلامی بر رفع تحریم ها تاکید دارند، آمریکا به راحتی به خواسته های ما عمل نخواهد کرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اروپا نماینده آمریکاست و استقلال ندارد و یا نمی خواهد روابطش با آمریکا را مختل کند، تصریح کرد: چین و روسیه نمی توانند بیش از حد در مقابل ایران قرار بگیرند. چین حدود 500 میلیارد دلار تجارت با آمریکا دارد اما کمتر از 30 میلیارد دلار تجارت با ایران دارد، بنابراین طبیعی است که چین نتواند حمایت قوی از ایران داشته باشد. روسیه نیز در این تحریم ها دخالت دارد. در این شرایط باید از اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم و با آنها بازی کنیم، همانطور که آمریکا با ما می کند.

توراتی گفت: تیم مذاکره کننده قبلی ما نباید تسلیم خواسته های آمریکا می شد. ما به همه تعهدات خود عمل کردیم اما آمریکا انجام نداد. تعهدات دوجانبه باید انجام می شد، اما نشد. آمریکا به قول خود عمل نمی کند پس باید از اقتصاد مقاومتی الگوبرداری کنیم تا با آنها مذاکره کنیم و در زمینه سلاح هسته ای گام های بیشتری برداریم تا نفت، بنزین و فرآورده های نفتی را ارزان بفروشیم. به کشورهای منطقه بفروشید و مبادله کنید تا آمریکا بفهمد ایران تسلیم نمی شود.

وی با بیان اینکه «اروپا به دلیل تحریم ها با ما تجارت نمی کند» گفت: اجماع جهانی علیه کشور ما وجود دارد. نه چین و نه روسیه نمی توانند با ما تجارت کنند. نوعی تحریم هم اعمال می کنند. اگر چین و روسیه همکاری می کردند، برای احیای برجام نیازی به گفتگوهای جدید نداشتیم. اما رژیم الان موضع گرفته و قبلا هم تاکید کرده که تحریم ها باید برداشته شود، آمریکا باید تضمین کند که دیگر از برجام خارج نمی شود و غرامت خروج از برجام را به ایران می دهد، البته ما در مورد غرامت صحبت می کنیم. و اکنون ایالات متحده باید یک گام به عقب بردارد.

“عدم مذاکره مورد حمایت رهبری و مجلس است، اما نمایندگان افکار غربی در داخل کشور به جای محکومیت آمریکا، تیم مذاکره کننده ما را محکوم می کنند، چرا 40” تازه مذاکره کردید؟ چرا جلو نمی روید، چرا مستقیم با آمریکا مذاکره نمی کنید؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده باید به مقاومت ادامه دهد تا ببینیم در آینده چه اتفاقی می افتد و آیا آمریکا آماده سازش است یا تصمیم نهایی. در عین حال باید در رسانه ها اعلام کنیم که در حال مذاکره هستیم و ایالات متحده آمریکا از برچم خارج شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید