تغییر اقلیم یکی از مهمترین عوامل شوری خاک است



ایسنا/ کردستان مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان، تغییر اقلیم، خشکسالی و عدم مدیریت صحیح منابع را از عوامل اصلی شور شدن زمین دانست.

فریبا رضایی امروز (یکشنبه 14 آذرماه) در روز جهانی خاک اظهار داشت: شوری خاک یکی از معضلات عمده تولید محصولات زراعی در سراسر جهان است که تغییرات اقلیمی، خشکسالی و عدم مدیریت صحیح منابع از مهمترین عوامل شوری خاک است. و این چالش ها منجر به پیامدهای منفی اجتماعی-اقتصادی از جمله کاهش تولید، کاهش درآمد مزارع و مهاجرت شهری و پیامدهای زیست محیطی مانند تخریب اکوسیستم، کاهش رشد و پوشش گیاهی، تخریب خاک، گرد و غبار و ناامنی غذایی می شود.

وی اثرات شوری خاک بر رشد گیاهان را مخرب عنوان کرد و افزود: 20 درصد از زمین های قابل کشت و 33 درصد از اراضی آبی جهان در اثر نمک از بین می رود یا از بین می رود. تغییرات آب و هوایی، سطح بالای آب های زیرزمینی و افزایش استفاده از آب بی کیفیت برای آبیاری. بنابراین رفع و رفع شوری زمین یکی از الزامات کشاورزی مولد است.

وی شوری بیش از حد زمین را موجب کاهش عملکرد بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله بیشتر سبزیجات دانست و ادامه داد: حد شوری بیشتر محصولات زراعی کم است و زمانی که از آب نمک برای آبیاری استفاده می شود، تحمل سبزی ها به شوری کاهش می یابد. بنابراین در کنار شوری خاک، شور شدن و حذف آن از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رضا تاکید کرد: بهترین راه مقابله با نمک; حذف نمک را می توان 3 روش کلی حذف نمک، تبدیل و کنترل نمک نامید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در خاتمه تصریح کرد: برای بهینه سازی آبرسانی به منظور افزایش حاصلخیزی خاک، اشکال خاص کشت از طریق اصلاح آبیاری و مکانیزاسیون، کاهش زیست توده یا ضایعات محصولات کشاورزی، استفاده از کودهای با شوری کم و او تلاش برای تمایز علت و معلول در کشاورزی را از اقدامات مؤثر خواند.

با توجه به اهمیت خاک به عنوان یکی از مهمترین اجزای طبیعت، انجمن جهانی خاکشناسی در سال 2003، 5 دسامبر را روز جهانی خاک به منظور ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از تلف شدن و تخریب آن اعلام کرد.

این روز جهانی جشنی است که اهمیت خاک و نیاز به استفاده پایدار از آن را برای جوامع مختلف در سراسر جهان نشان می دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید