آمیکرون، سویه جدید کرونا؛ تمام آنچه نیاز است بدانید


شیوع ویروس کرونا از دسامبر 2019 در یکی از بازارهای دریایی چین آغاز شد و از آن زمان تاکنون شاهد جهش در این ویروس کشنده و انتشار سویه‌های جدید بوده‌ایم. بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی، سال گذشته بیش از 1.6 میلیون نفر بر اثر بیماری عروق کرونر قلب جان خود را از دست دادند و بیش از 76 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شدند. در روزهای اخیر، نام جدیدی پدیدار شده است: ویروس Omicron، سویه جدیدی از ویروس کرونا، جهش جدیدی را در ساختار خود اعلام می کند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که ویروس آمیکرون چیست و آخرین اطلاعات در مورد آن را با استناد به مقالات معروف دنیا در اختیار شما قرار خواهیم داد. با ما بمان.

اولین مورد کرونای آمیکرون چه زمانی شناسایی شد؟

اولین مورد ابتلا به کرونا ویروس آمیکرون با نام B.1.1.529 (B.1.1.529) برای اولین بار در روز سه شنبه 23 نوامبر گزارش شد. جهش های متعدد در ساختار این سویه جدید ویروس کرونا طی چند روز گذشته، جهش هایی که می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند، نگرانی زیادی در بین دانشمندان و محققان ایجاد کرده است.

این سویه کرونر جدید همچنین به عنوان دلیل اصلی افزایش تعداد موارد در استان گوتنگ آفریقای جنوبی در دو هفته گذشته شناخته شده است.

دکتر ساینا

این دو عامل مشاور ارشد پزشکی بریتانیا را بر آن داشته است که کرونر آمیکرون را “نگران کننده ترین گونه ویروس” تا به امروز بداند.

گسترش سویه جدید از کجا شروع شد؟

سویه جدید آمیکرون از کجا شروع شد؟

بر اساس گزارش‌ها و گزارش‌های اولیه، اولین مورد آلودگی به ویروس آمیکرون یک تبعه آفریقای جنوبی بود، اما محققان معتقدند این مورد لزوماً ثابت نمی‌کند که یک سویه جدید در منطقه شروع شده است. اولین آزمایش ها و گزارش های ویروس جهش در 11 نوامبر انجام شد و با این بیماری در بوتسوانا (یک کشور همسایه آفریقای جنوبی) مرتبط بود.

موارد Amicron قبلاً در این کشورها شناسایی شده است:

  • انگلستان؛
  • فرانسه؛
  • اسرائيل؛
  • بلژیک؛
  • هلند؛
  • آلمان؛
  • ایتالیا؛
  • استرالیا؛
  • کانادا؛
  • هنگ کنگ.

بر اساس گزارش ها، ویروس جدید هنوز به ایالات متحده نرسیده است.

علائم و نشانه های آمیکرون کرونا چیست؟

دکتر آنجلیک کوتزی، یکی از مقامات انجمن پزشکی آفریقای جنوبی، در مصاحبه ای با بی بی سی روز یکشنبه گفت که بیماران را در 18 نوامبر از نظر “علائم غیر طبیعی” معاینه کرده است. علائم کمی متفاوت از سایر علائم کرونا ویروس دلتا بود.

دلتا شایع ترین جهش کرونا ویروس است و بیش از 99 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.

در ادامه گزیده ای از سخنرانی دکتر آنجلیک کوتزه در مورد این علائم و نشانه ها آمده است:

شناسایی سویه جدید با معاینه یک بیمار مرد 33 ساله آغاز شد. او به من گفت که در چند روز گذشته بسیار احساس خستگی کرده و علائمی مانند بدن درد و سردرد داشته است.

دکتر کوتزه ادامه داد که بیمار گلودرد نداشت و در عوض بیشتر احساس گلو درد می کرد، اما سرفه نکرد و حس چشایی و بویایی خود را از دست داد، علائم معمول گونه های قبلی ویروس کرونا.

دکتر کوتزه افزود: نتایج معاینه عروق کرونر این بیمار و اعضای خانواده وی مثبت بوده و سپس در طول روز بیماران بیشتری را با علائم مشابه و علائم متفاوت از علائم دلتای کرونری مشاهده کرده است.

به گفته دکتر کوتزه، علائمی که آمیکرون تاکنون دیده است “بسیار خفیف” بوده است.
همچنین لازم به ذکر است که بیش از چند روز از شیوع این سویه جدید کرونا نمی گذرد و هنوز برای توضیح دقیق علائم آن زود است.

چرا شیوع ویروس آمیکرون محققان را نگران کرده است؟

شروع ویروس آمیکرون

سویه جدید آمیکرون بیش از 30 جهش در پروتئین خوشه ای خود دارد. اتصال پروتئین کلیدی است که ویروس برای باز کردن و ورود به سلول‌های بدن استفاده می‌کند. این میزان جهش دو برابر تعداد جهش های دلتا است.

این تغییرات ناگهانی نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است، از جمله اینکه آنتی‌بادی‌های عفونت‌های ویروسی قبلی یا واکسن‌هایی که برای کرونا تولید شده‌اند، ممکن است نتوانند سویه جدید کرونری را کنترل کنند.

محققان پیش‌بینی کردند که عفونت ویروسی یا عفونت مجدد افرادی که نسبت به سایر گونه‌های ویروس کرونا مصون هستند، می‌تواند تنها به تعداد جهش‌های پروتئین آمیگدال وابسته باشد.

یافته های دکتر کوتزه در حال حاضر با تعداد کمی از بیماران مبتلا به این سویه جهش یافته جدید مطابقت دارد و به گفته سازمان بهداشت جهانی، تعیین اینکه شیوع ویروس جدید چگونه بر تشخیص، درمان و درمان تأثیر می گذارد، هفته ها طول می کشد. دوره واکسیناسیون می دهد. البته همین سازمان اعلام کرده است که عفونت مجدد مصونان از بیماری عروق کرونر قلب موضوعی دور نیست و احتمالاً جای نگرانی دارد.

آیا ویروس آمیگدال مسری‌تر از سایر جهش‌یافته‌های کروناویروس است؟

هنوز پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، اما تصویری که پیش روی ماست، نگران کننده و وحشتناک است.

در روزهای پس از کشف این سویه جدید ویروس کرونا، تعداد مبتلایان در آفریقای جنوبی از 273 (تعداد موارد در 16 نوامبر) به 1200 نفر افزایش یافت. بیش از 80 درصد قربانیان را شهروندان خوتنگ تشکیل می دهند و تحقیقات اولیه نشان می دهد که اکثریت قریب به اتفاق این افراد از بیماری عروق کرونر قلب آمیکرون رنج می برند.

مقدار R که میزان انتشار ویروس را نشان می دهد، برای آفریقای جنوبی 1.47 و برای استان Hutang 1.93 برآورد شده است. این اعداد نگرانی‌ها را در مورد آغاز موج جدیدی از شیوع ویروس کرونا افزایش می‌دهد.

آیا واکسن های کنونی علیه آمیکرون کرونا کار می کنند؟

اثربخشی واکسن‌های فعلی بر علیه کروناویروس آمیکرون

تحقیقات در مورد اثربخشی واکسن های موجود و نقش آنها در مبارزه با سویه جدید کروناویروس ادامه دارد.

محققان بر این باورند که آنتی‌بادی‌ها و واکسن‌های موجود کاملاً در مبارزه با سویه جدید کرونا مؤثر نیستند، اما احتمالاً ایمنی کمتری نسبت به ویروس‌های جهش یافته قبلی ایجاد می‌کنند.

اهم اهداف و برنامه هایی که برای رسیدگی به این موضوع در دستور کار قرار می گیرد عبارتند از:

  • افزایش تولید واکسن؛
  • افزایش تعداد افراد دریافت کننده واکسن؛
  • دوز سوم واکسن به افرادی که در معرض خطر بیماری عروق کرونر قلب هستند تزریق می شود.

زمانی که شاهد تکثیر گونه های جهش یافته بتا، آلفا و دلتا بودیم، محققان به طور خستگی ناپذیری برای بهبود واکسن ها و افزایش اثربخشی آن ها در برابر این سویه ها تلاش کردند، اگرچه واکسن های موجود در آن زمان در کنترل اثرات مخرب این سویه ها موثر بودند. ..

همین امر در مورد این سویه جدید کروناویروس نیز صادق است و محققان در حال به روز رسانی واکسن‌ها و افزایش اثربخشی آن‌ها در پرتو بدترین سناریو (گسترش آمیکرون و شروع موج جدید ویروس جهش‌یافته) هستند. البته اگر موج جدیدی از اپیدمی ها شروع شود و نیاز به واکسن های قوی باشد، حداقل 4 تا 6 ماه طول می کشد تا واکسن ها به مرحله آماده سازی و در دسترس بودن برسند.

نظر محققان در مورد اثربخشی داروهای موجود در مقابله با این سویه جدید چیست؟

داروهای ضد ویروسی که در حال حاضر برای کنترل و کاهش علائم بیماری عروق کرونر قلب استفاده می شوند، مانند داروی مرک، پروتئین متصل شونده به ویروس را هدف قرار نمی دهند، اما از رشد ویروس در بدن جلوگیری می کنند. بنابراین، به گفته محققان، داروهای ضد ویروسی کنونی نیز در مبارزه با این سویه جدید کرونا موثر خواهد بود.

البته نگرانی هایی در مورد آنتی بادی های مونوکلونال مانند داروهای احیا کننده ضد عروق کرونر وجود دارد. این آنتی بادی ها با هدف قرار دادن بخش هایی از ویروس که قبلاً جهش یافته اند، کار می کنند، بنابراین ممکن است در کنترل علائم آمیگدال به اندازه کافی مؤثر نباشند.

سخنان پایانی؛ آیا باید منتظر شروع موج جدید و شدیدتر اپیدمی های کرونری باشیم؟

اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم، اوضاع چندان خوب نیست. بر اساس گزارش ها، این سویه جدید ویروس کرونا در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است. با این حال، محققان هنوز هیچ مدرک مستندی در مورد اینکه وضعیت در آینده چگونه خواهد بود، ندارند و مشخص نیست که آیا سویه جدید آمیکرون شدیدتر و کشنده تر از گونه های جهش یافته قبلی خواهد بود یا اینکه علائم خفیف تری خواهد داشت. باید منتظر ماند و دید در آینده چه اتفاقی می افتد و تلاش محققان و سازمان های جهانی به کجا خواهد رفت.

در صورت انتشار هرگونه اطلاعات مستند و موثق جدید در مورد کرونا ویروس، قطعاً به شما اطلاع خواهیم داد.

تو بگو

اگر در این مورد نظری دارید یا می توانید اطلاعاتی را به مطالب گفته شده اضافه کنید، می توانید نظرات و اطلاعات ارزشمند خود را در قسمت “نظر دهید” با ما و مخاطبان مجله در میان بگذارید.

نحوه خرید - مجموعه ای از ارتباطات موثر

گام به گام بر مهارت های ارتباطی خود مسلط شوید

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید